Donkere modus Light Mode

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

Een verdwenen verkeersplein in het centrum

Mr. Visserplein gezien vanuit de Weesperstraat Mr. Visserplein gezien vanuit de Weesperstraat
Beeld: het Mr. Visserplein gezien vanuit de Weesperstraat, met de tunnels die direct in verbinding stonden met de Valkenburgstraat. / Bron: Stadsarchief Amsterdam

De Amsterdamse binnenstad wordt steeds meer autoluw. Hoe anders was het eind jaren 60 toen de gemeente juist ruim baan voor het opkomende vervoersmiddel maakte. Diverse stedenbouwkundigen hebben hun hoofd gebogen over plannen om een soort stadssnelweg dwars door de Nieuwmarktbuurt richting het Centraal Stadion aan te leggen. Bestaande huizen werden al gesloopt voor deze nieuwe weg. Uiteindelijk kwam deze verkeersader er door veel en harde protesten van Amsterdammers er niet, maar een verkeersplein met tunnels werd wel aangelegd: het Mr. Visserplein.

Tunnels voor auto’s en voetgangers

Het Mr. Visserplein was een ingenieus verkeersplein met een tunnel voor auto’s die een directe verbinding tussen de Weesperstraat en de Valkerburgerstraat verzorgde, zodat verkeer snel en eenvoudig hun weg kon vinden richting de eveneens in die tijd aangelegde IJtunnel. Daarnaast waren er voetgangerstunnels zodat men veilig het circuit kon doorkruizen. Bovengronds was een rotonde met uitgangen naar onder meer het Waterlooplein.




Doel nooit bereikt

Toch het is verkeersplein uiteindelijk nooit een succes geworden. Het werkte simpelweg niet goed omdat het ontworpen was voor een verbinding met die eerder genoemde supersnelweg door de Nieuwmarktbuurt. Toen die weg er uiteindelijk niet kwam was het Mr. Visserplein al zo goed als gereed. Resteerde voor het plein dus slechts een downgrade naar een minimale rotonde die eigenlijk alleen verkeer richting Noord ter wille was. Voetgangerstunnels waar niemand gebruik van maakte omdat ze vies en onveilig waren en ook nog eens veel verkeersongevallen. Dat kon natuurlijk niet lang goed gaan.

Weg met de tunnel

Wie nog maar kort in de stad woont zal echt even achter z’n oren moeten krabben: waar ligt dat plein joh? Je moet het nu echt weten om te zien waar ooit dit knooppunt was. 40 jaar na de aanleg heeft de gemeente het plein in 2009 opnieuw aangelegd, nadat de tunnels al eerder waren afgesloten, en nu is het eigenlijk niet meer dan een bocht met een takje.


Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.
View Comments (1) View Comments (1)
  1. In 2022 heeft de gemeente besloten om de bestemming Urban Sport aan deze ruimte toe te kennen. Na een zogenoemde leur procedure zijn verschillende urban sport organisaties gevraagd om daar invulling aan te geven. VROG, die in de basis aan freerunning (een urban sport) doet en een nieuwe ruimte zocht, kreeg de ruimte toegewezen. Het duurde nog wel even voordat de ruimte leeggemaakt was, en er gestart kon worden met opbouw. In januari 2023 is VROG open voor publiek, met freerunning, hiphop-dans als breaking, en trampoline. Ook is er de ambitie om er calisthenics onder te brengen en is er een kleine klimmuur aangebracht voor transversaal klimmen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

Gebed Zonder End: een spreekwoord en een straatnaam

Volgend artikel
Een foto van De Dam uit juli 1996

Zo reed je vroeger gewoon om het Monument op de Dam heen

Advertisement