Mr. Visserplein gezien vanuit de Weesperstraat

Een verdwenen verkeersplein in het centrum

De Amsterdamse binnenstad wordt steeds meer autoluw. Hoe anders was het eind jaren 60 toen de gemeente juist ruim baan voor het opkomende vervoersmiddel maakte. Diverse stedenbouwkundigen hebben hun hoofd gebogen over plannen om een soort stadssnelweg dwars door de Nieuwmarktbuurt richting het Centraal Stadion aan te leggen. Bestaande huizen werden al gesloopt voor deze nieuwe weg. Uiteindelijk kwam deze verkeersader er door veel en harde protesten van Amsterdammers er niet, maar een verkeersplein met tunnels werd wel aangelegd: het Mr. Visserplein.

Tunnels voor auto’s en voetgangers

Het Mr. Visserplein was een ingenieus verkeersplein met een tunnel voor auto’s die een directe verbinding tussen de Weesperstraat en de Valkerburgerstraat verzorgde, zodat verkeer snel en eenvoudig hun weg kon vinden richting de eveneens in die tijd aangelegde IJtunnel. Daarnaast waren er voetgangerstunnels zodat men veilig het circuit kon doorkruizen. Bovengronds was een rotonde met uitgangen naar onder meer het Waterlooplein.




Doel nooit bereikt

Toch het is verkeersplein uiteindelijk nooit een succes geworden. Het werkte simpelweg niet goed omdat het ontworpen was voor een verbinding met die eerder genoemde supersnelweg door de Nieuwmarktbuurt. Toen die weg er uiteindelijk niet kwam was het Mr. Visserplein al zo goed als gereed. Resteerde voor het plein dus slechts een downgrade naar een minimale rotonde die eigenlijk alleen verkeer richting Noord ter wille was. Voetgangerstunnels waar niemand gebruik van maakte omdat ze vies en onveilig waren en ook nog eens veel verkeersongevallen. Dat kon natuurlijk niet lang goed gaan.

Weg met de tunnel

Wie nog maar kort in de stad woont zal echt even achter z’n oren moeten krabben: waar ligt dat plein joh? Je moet het nu echt weten om te zien waar ooit dit knooppunt was. 40 jaar na de aanleg heeft de gemeente het plein in 2009 opnieuw aangelegd, nadat de tunnels al eerder waren afgesloten, en nu is het eigenlijk niet meer dan een bocht met een takje.