Donkere modus Light Mode

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

Zo werd Schiphol onze mainport

We mopperen er wel eens op, maar eigenlijk mogen we er ook best wel trots op zijn: onze nationale luchthaven Schiphol. De plek van waaruit 273 Europese en intercontinentale bestemmingen binnen handbereik liggen. Hoe is Schiphol uitgegroeid van een moerasland met een militair fort tot een van de meest prominente luchthavens ter wereld?
Beeld: Bebording boven de toegangsweg naar de terminal van Schiphol vanaf de A4 rond 1970. / Bron: Stadsarchief Amsterdam

In 1852 werd de Haarlemmermeer drooggelegd. Een sterk staaltje van Nederlandse waterbouwkunde. Deze drooglegging was niet alleen bedoeld om land te winnen, maar ook om Amsterdam beter te kunnen verdedigen. Op de voormalige zeebodem verrees Fort aan het Schiphol, een onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Over de naam ‘Schiphol’ bestaan verschillende verhalen. Het wordt vaak toegeschreven aan een laaggelegen moerassig gebied, waar takken van bomen werden gesneden (scippen) om bootjes mee te bouwen.

Militair vliegveld

In 1916 werd Schiphol een militaire vliegbasis, een nieuwe strategische functie die inspeelde op de opkomst van luchtvaarttechnologie. Het was overigens echt nog een vliegveld, vrijwel helemaal gras dus. De vliegbasis ontwikkelde zich snel en na de Eerste Wereldoorlog kwam de burgerluchtvaart steeds meer op. In 1919 werd in Den Haag de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) op, die Schiphol als haar uitvalsbasis koos. Dit was een cruciaal moment voor de ontwikkeling van het vliegveld, dat daarmee zijn militaire rol begon te overstijgen.

De Spelen zorgt voor groei

In 1926 nam de gemeente Amsterdam het beheer van Schiphol over. Deze overname kwam voort uit de wens om het vliegveld geschikt te maken voor de Olympische Spelen van 1928. Er werden flinke verbeteringen doorgevoerd aan de vliegbasis, waaronder betere landingsbanen en faciliteiten voor reizigers. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat Schiphol een aantrekkelijke locatie werd voor zowel nationale als internationale vluchten.

Advertisement

Beeld: Luchtfoto Schiphol. Verbouwing van de meest linkse stal bij de ingang. Dit wordt kantine met terras / Bron: Stadsarchief Gemeente Amsterdam

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leed Schiphol zware schade door Duitse bombardementen. Het vliegveld werd bijna volledig verwoest, maar direct na de oorlog begon de wederopbouw. In de decennia na de oorlog groeide Schiphol uit tot een van de belangrijkste luchthavens van Europa, mede dankzij een strategische focus op innovatie en schaalvergroting.



Groei vanaf de jaren zestig

De jaren zestig markeerden het begin van Schiphol als een moderne luchthaven. Het ontwerp richtte zich op een centraal terminalconcept, waarbij aankomst- en vertrekhallen, een treinstation, en commerciële voorzieningen allemaal binnen loopafstand lagen. Daarnaast werden vijf start- en landingsbanen aangelegd, die de capaciteit van de luchthaven aanzienlijk vergrootten. In 2003 werd de luchthaven verder uitgebreid met de ingebruikname van voorlopig de laatste nieuwe start- en landingsbaan: de Polderbaan. Een van de langste van Europa.

Beeld: De vijfde start- en landingsbaan van Schiphol, de Polderbaan, opende in 2003. De naam kwam uit suggesties van omwonenden. Met 3800 meter is het de langste baan en ligt het verst van de terminal, wat langere taxitijden veroorzaakt. Hoewel bedoeld om over minder dichtbevolkte gebieden te vliegen, leidde de baan ook tot protesten van omwonenden en milieuactivisten. / Bron: Schiphol

70 miljoen reizigers

Vandaag de dag is Amsterdam Airport Schiphol een van de drukste en meest efficiënte luchthavens ter wereld. Het is een cruciaal knooppunt voor intercontinentale vluchten en speelt een sleutelrol in de Nederlandse economie. Dankzij het ‘one-terminal’-concept biedt Schiphol reizigers een snelle en gebruiksvriendelijke ervaring. Niet voor niks komen er ruim 70 miljoen passagiers ieder jaar op Schiphol.

Beeld: Een onbekende dans- of zanggroep vóór een DC-8 van de KLM op het platform van Schiphol-Centrum rond 1980. / Bron: Stadsarchief Amsterdam

Leuke feitjes over Schiphol

  • Schiphol verwerkt jaarlijks meer dan 70 miljoen reizigers en 1,5 miljoen ton vracht.
  • De luchthaven beschikt over zes start- en landingsbanen, waarvan de Polderbaan de langste is met 3,8 kilometer.
  • Schiphol strekt zich uit over een oppervlakte van 27 vierkante kilometer, wat het tot een van de grootste luchthavens ter wereld maakt.
  • Meer feitjes over Schiphol lees je hier.

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.
Reageer op dit feitje Reageer op dit feitje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

Speciale putdeksels voor het 750-jarig jubileum van de stad

Volgend artikel

De vergeten vliegramp van de SLM

Advertisement