In 1852 werd de Haarlemmermeer drooggelegd. Een sterk staaltje van Nederlandse waterbouwkunde. Deze drooglegging was niet alleen bedoeld om land te winnen, maar ook om Amsterdam beter te kunnen verdedigen. Op de voormalige zeebodem verrees Fort aan het Schiphol, een onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Over de naam ‘Schiphol’ bestaan verschillende verhalen. Het wordt vaak toegeschreven aan een laaggelegen moerassig gebied, waar takken van bomen werden gesneden (scippen) om bootjes mee te bouwen.
Militair vliegveld
In 1916 werd Schiphol een militaire vliegbasis, een nieuwe strategische functie die inspeelde op de opkomst van luchtvaarttechnologie. Het was overigens echt nog een vliegveld, vrijwel helemaal gras dus. De vliegbasis ontwikkelde zich snel en na de Eerste Wereldoorlog kwam de burgerluchtvaart steeds meer op. In 1919 werd in Den Haag de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) op, die Schiphol als haar uitvalsbasis koos. Dit was een cruciaal moment voor de ontwikkeling van het vliegveld, dat daarmee zijn militaire rol begon te overstijgen.
De Spelen zorgt voor groei
In 1926 nam de gemeente Amsterdam het beheer van Schiphol over. Deze overname kwam voort uit de wens om het vliegveld geschikt te maken voor de Olympische Spelen van 1928. Er werden flinke verbeteringen doorgevoerd aan de vliegbasis, waaronder betere landingsbanen en faciliteiten voor reizigers. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat Schiphol een aantrekkelijke locatie werd voor zowel nationale als internationale vluchten.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leed Schiphol zware schade door Duitse bombardementen. Het vliegveld werd bijna volledig verwoest, maar direct na de oorlog begon de wederopbouw. In de decennia na de oorlog groeide Schiphol uit tot een van de belangrijkste luchthavens van Europa, mede dankzij een strategische focus op innovatie en schaalvergroting.
Groei vanaf de jaren zestig
De jaren zestig markeerden het begin van Schiphol als een moderne luchthaven. Het ontwerp richtte zich op een centraal terminalconcept, waarbij aankomst- en vertrekhallen, een treinstation, en commerciële voorzieningen allemaal binnen loopafstand lagen. Daarnaast werden vijf start- en landingsbanen aangelegd, die de capaciteit van de luchthaven aanzienlijk vergrootten. In 2003 werd de luchthaven verder uitgebreid met de ingebruikname van voorlopig de laatste nieuwe start- en landingsbaan: de Polderbaan. Een van de langste van Europa.

70 miljoen reizigers
Vandaag de dag is Amsterdam Airport Schiphol een van de drukste en meest efficiënte luchthavens ter wereld. Het is een cruciaal knooppunt voor intercontinentale vluchten en speelt een sleutelrol in de Nederlandse economie. Dankzij het ‘one-terminal’-concept biedt Schiphol reizigers een snelle en gebruiksvriendelijke ervaring. Niet voor niks komen er ruim 70 miljoen passagiers ieder jaar op Schiphol.

Leuke feitjes over Schiphol
- Schiphol verwerkt jaarlijks meer dan 70 miljoen reizigers en 1,5 miljoen ton vracht.
- De luchthaven beschikt over zes start- en landingsbanen, waarvan de Polderbaan de langste is met 3,8 kilometer.
- Schiphol strekt zich uit over een oppervlakte van 27 vierkante kilometer, wat het tot een van de grootste luchthavens ter wereld maakt.
- Meer feitjes over Schiphol lees je hier.
Zo werd Schiphol onze mainport