Een foto van De Dam uit juli 1996

Zo reed je vroeger gewoon om het Monument op de Dam heen

In een tijd waarin de auto steeds meer uit het straatbeeld van Amsterdam wordt teruggedrongen is het interessant om terug te kijken naar de jaren waarin de auto juist beeldbepalend was. In de serie ‘Auto in de stad’ schijnen we onze koplampen vandaag op het bekendste plein in de hoofdstad: De Dam.

Rotonde en taxistandplaats

Met je auto over de Dam rijden is vandaag de dag nog mogelijk in de richting van het Centraal Station en gedeeltelijk in de richting van de Nieuwmarkt. Dat is echter een schijntje bij het vele autoverkeer dat er vroeger gebruik van kon maken. De afgelopen jaren werd de auto steeds meer van de Dam verdreven door aanpassingen en verkeersmaatregelen. De meest recente aanpassing is van 2018, toen de Paleisstraat autovrij werd gemaakt.

Rond de eeuwwisseling echter was er op het plein nog veel meer autoverkeer mogelijk. Zo was er een rotonde rond het Nationaal Monument zodat men bijvoorbeeld voor de ingang van de Bijenkorf kon stoppen en een taxistandplaats onder het bordes van het Paleis op de Dam. Daarnaast was er aan beide zijdes van het Paleis autoverkeer mogelijk. Midden op de Dam stond zelfs een groot verkeersbord die je doorgaans aantreft op grote rotondes en kruispunten.

Andere inzichten over auto’s

Het ideaalbeeld van de auto uit de jaren 70 was rond de millenniumwissel redelijk verdwenen. Amsterdammers wilden vooral minder auto’s op belangrijke (toeristische) pleinen. Toen de herinrichting van dat andere grote plein, het Museumplein, was afgerond, startte in 2000 een grote wijziging van de lay-out van de Dam. 

Van asfalt naar Damkeitjes

Hoewel ze er enorm authentiek en historisch uitzien sieren de Damkeitjes het plein dus nog maar twintig jaar. Tot 1999 lag er asfalt voor de ingang van de Bijenkorf en Krasnapolsky en vormde het een rotonde rond het Nationaal Monument. De laatste was dus echt een ‘eilandje’ op het plein waar je kon verblijven door de weg over te steken. 

Snelle feitjes over verkeer en De Dam

  • Uiteraard is er ook onder De Dam geboord voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De tunnelboren passeerden het plein in 2010.