Donkere modus Light Mode

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

De railing langs de kademuur: hier is hij voor…

Misschien is het je ooit opgevallen: vrijwel alle kademuren in Amsterdam zijn voorzien van een lage railing. Als je niet oppast struikel je eroverheen als je bijvoorbeeld een bootje in wil stappen tijdens Koningsdag. Toch zijn deze ijzeren staven er juist ter voorkoming van een nat pak, maar dan van de auto welteverstaan. En dat was hard nodig in het begin van de vorige eeuw.
Beeld: zicht over de Nicolaas Witsenkade met de lage raling ter bescherming van parkerende auto's. / Bron: Photo by Fons Heijnsbroek on Unsplash

Auto te water

Tussen de jaren ’20 en ’50 kwamen er in Amsterdam steeds meer auto’s bij. En die wagens moesten zo af en toe toch even parkeren langs de kades van bijvoorbeeld de Herengracht of de Prinsengracht. Parkeersensoren waren er niet, laat staan een achteruitrijcamera, en ook die handrem werd wel eens vergeten, dus kwam het regelmatig voor dat auto’s bij het parkeren een foutje maakten en in de gracht vielen. De wrakken werden vervolgens, vaak onder grote belangstelling, door brandweer of takelbedrijf uit de gracht getrokken. Met alle schades van dien.

Beeld: onder grote belangstelling wordt een auto uit het toen nog bestaande Rokin gevist. De politie heeft de kade afgezet. De foto is gemaakt in oktober 1929 ter hoogte van Rokin 114. / Beeld: Stadsarchief Amsterdam

De oplossing: een lage railing

Omstreeks 1954 besloot de gemeente dat het tijd werd om iets aan de auto’s in het water te doen. De ongelukken zorgden voor onveilige situaties en ondertussen kwamen er steeds meer auto’s de weg op. Er werd besloten een ijzeren paal van ongeveer 20 centimeter boven de grond in de kademuur te boren. De Herengracht had de primeur, later volgenden de meeste andere kades ook. Het bleek een effectieve ingreep: de railing zorgde uiteindelijk voor fors minder auto’s te water.

Advertisement

Toch nog oppassen

De railing werd bij de meeste grachten geplaatst, maar zeker niet overal. Zo tref je bijvoorbeeld langs de Reguliersgracht nog veel stukken zonder de beschermende ijzeren balk. Oppassen dus! En ja: ook met een lage voorbumper moet je niet te ver naar voren rijden, dat kan nare schades geven.

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.
Reageer op dit feitje Reageer op dit feitje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

Waarom eindigen zoveel Amsterdamse bruggen op '-sluis'?

Volgend artikel

Een stukje goud op de Herengracht: De Gouden Bocht

Advertisement