We kennen in de Amsterdam de Oudezijds Voor en -Achterburgwal, maar aan de andere kant van De Dam is er slechts de Nieuwezijds Voorburgwal. De Achterbugwal heeft echter wél bestaan en maakte van 1380 tot 1450 deel uit van de verdedigingswerken van de stad. De gracht werd gedempt en de straat die er toen ontstond kennen we tegenwoordig als de Spuistraat.
Overbodig en smerig
Toen het gemeentebestuur van Amsterdam eind januari 1866 besloot om de Nieuwezijds Achterburgwal te dempen werd dit door de bewoners met gejuich ontvangen. Omdat de functie van de buitenste gracht al geruime tijd was overgenomen door Het Singel ontstond vervuiling in de Achterburgwal. Lokaal kwam de gracht bekend staan als een langgerekte stinksloot. Demping zou de volksgezondheid verbeteren en de stad veel toegankelijker te maken.
Demping
De gracht werd uiteindelijk pas twee jaar later in 1868 gedempt. Op dat moment pakte men ook het Kattegat aan, een sloot tussen de Nieuwezijds Achterburgwal en de Stroomarkt. Inmiddels was de nieuwe naam al gekozen: Spuistraat. Genoemd naar een sluis ter hoogte van het huidige Spui die bedoeld was om binnenwater te spuien en buitenwater te keren. De naam is afgeleid van Middelnederlands ‘spoye’ dat onder meer ‘sluis’ betekent. Spuien zou je wellicht tegenwoordig ‘spugen’ noemen.
Veelzijdige Spuistraat
Over de Spuistraat gaan we nog een los artikel schrijven want daar is de afgelopen 153 jaar genoeg gebeurd. De Spuistraat werd bijvoorbeeld onderdeel van het traject van de Blauwe Tram, een elektrische tram die van Amsterdam via Haarlem naar Zandvoort reed. Ook kreeg de straat landelijke bekendheid dankzij een actieve kraakbeweging die zich onder meer centreerde in de Tabakspanden en Vrankrijk.
Leave a Comment