In een tijd waarin de auto steeds meer uit het straatbeeld van Amsterdam wordt teruggedrongen is het interessant om terug te kijken naar de jaren waarin de auto juist beeldbepalend was. In de serie ‘Auto in de stad’ kijken we vandaag terug op de taximarkt van welleer.
Draaischijftelefoon
De komst van taxiapps als Uber en ViaVan heeft het bestellen van taxi’s voor altijd veranderd, in ieder geval in de grote steden. De studenten van nu kijken met een draaischijftelefoongevoel naar een tijd die nog niet eens tien jaar geleden achter ons ligt. Een tijd dat je na het stappen gewoon liep naar de voorste taxi op de taxistandplaats op de Dam of het Leidseplein, ritjes te kort konden zijn, je de prijs van een rit nooit van tevoren wist én vaak enkel cash kon betalen. In ruil daarvoor zat je dan wel vaak in een Mercedes in plaats van een in een Prius. Ja, dat dan weer wel.
Traditionele markt
De taximarkt is van oudsher best traditioneel, zo ook in Amsterdam. De vergunning voor taxi’s werden gewoon onderling tussen chauffeurs verkocht en omdat er tot eind jaren 90 niemand tussen kon komen hield de markt zichzelf in stand. Nadeel was wel weer dat wanneer concurrentie ontbreekt dit zou kunnen leiden tot hogere prijzen en slechte service. Of dat in Amsterdam ook zo was moeten de passagiers van destijds beoordelen.
Oorlog in Taxiland
Een situatie van slechts één taxivervoerder per stad kun je je nu echt niet meer voorstellen. Maar wellicht kun je je wel indenken dat het gaat knetteren wanneer er een einde komt aan zo’n monopolie van meer dan 50 jaar. In 1998 begint Taxidirekt in Amsterdam om de concurrentie aan te gaan met de voormalig monopolist TCA. Laatstgenoemde liet dat niet zo maar gebeuren en er ontstond een taxi-oorlog waarin geweld niet werd geschuwd. Het vernielen van auto’s, bezetten van een kantoorpand en diverse bedreigingen heen en weer waren lange tijd aan de orde van de dag.
Uber
De komst van Uber naar de hoofdstad in december 2012 maakte een definitief einde aan de traditionele taximarkt. Taxi’s komen op afroep voorrijden en in de app zie je gelijk wat je moet betalen. Net als de revolutie van 1998 ging ook deze introductie echt niet zonder slag of stoot. Nog regelmatig werd het hoofdkantoor van Uber aan de Vijzelstraat belaagd. In 2015 was de rel compleet toen Uber een nieuw dienst introduceerde: UberPOP. Daarmee kon echt iedereen voor taxietje spelen, zonder daarvoor de juiste papieren te hebben. Die dienst werd snel weer van de markt gehaald.
1 Comment