Mensen in metrostation

De dag dat de metro eindelijk ging rijden

Ja, je mag het gerust een historische gebeurtenis noemen: 21 juli 2018 was de dag dat Metrolijn 52 na een turbulent traject eindelijk haar eerste kilometers met echte reizigers kon maken. Het was de metrolijn die in het jaar 2005 zou moeten gaan rijden, de lijn waar zo ontzettend veel over is gesteggeld, boeken over zijn geschreven en vooral koppen voor zijn gerold. Alles mocht even worden vergeten. Op die zonovergoten 21 juli was het feest.

Korte historie

Er is zoveel te vertellen over de Noord/Zuidlijn, dat past niet in het karakter van onze website, we moeten het kort houden. De metrolijn van die Noord met de rest van de stad zou gaan verbinden kwam al voor in plannen rond de jaren 70. Uiteindelijk kregen andere lijnen voorrang en pas ruim 20 jaar later kwam Lijn 52 weer in beeld. Na wat juridisch gehannes in de gemeenteraad en een aantal procedures duurde het nog eens 10 jaar voordat er een definitieve GO kwam op de aanleg van de lijn, het was toen eind 2002. Ondertussen was er al een voorlichtingsfilm aan de Amsterdammers gepresenteerd, dat levert onderstaand heerlijk nostalgisch beeld op inclusief de gele trams!

Voorlichtingsfilm over de Noord/Zuidlijn gemaakt in 1996. De Gemeente Amsterdam ging er toen vanuit dat de lijn in 2005 klaar zou zijn.

Verzakkingen, schade en veel te veel uitgegeven

Door eerdere metroprojecten was de gemeente al door schade en schande wijs geworden en werd er bij deze aanleg gekozen voor een combinatie van tunnelboring en, op sommige plekken van het tracé, het afzinken van caissons. Al snel bleek deze techniek niet ‘waterdicht’, en kwamen er lekkages in de damwanden die op hun beurt weer voor verzakkingen van enkele monumentale panden aan de Vijzelgracht zorgden. Opnieuw stond de lijn ter discussie: moeten we doorgaan of bijvoorbeeld alleen de verbinding Noord – CS afbouwen? Dan hebben het namelijk nog niet eens gehad over de centjes. De lijn heeft uiteindelijk 3.1 miljard euro gekost, waarvan meer dan de helft komt voor rekening van de gemeente. Ooit dacht men de lijn voor 1.5 miljard gulden aan te leggen, tja dat is wel iet over budget dus.



En nu rijden we eindelijk

Bijna 20 jaar na het besluit om de lijn aan te leggen stappen we nu als vanzelfsprekend in de Pijp op om in een recordtempo op CS uit te stappen. Het doel van de Noord/Zuidlijn? Zorgen voor meer en beter openbaar vervoer zonder hogere kosten zonder een toename in reistijd. Dat is gelukt! Zo bleek uit een recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, het Centrum voor Wiskunde & Informatica, de TU Delft en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions. Hoe de toekomst van de lijn eruit ziet weten we niet. Mogelijk wordt de verbinding met Schiphol gelegd of misschien zelfs verder naar Zaandam of wellicht besluit men het nog ongebruikte station Sixhaven in Noord toe te voegen. In ieder geval is Metrolijn 52 in de harten van Amsterdammers gesloten. Metro is geen vies woord meer.

Snelle feitjes

  • Er zijn acht stops, een halte werd uiteindelijk niet aangelegd. De metro doet een kwartiertje over het hele traject.
  • De metro gaat op dit moment 8x per uur. Bij aanvang van de lijn was dat nog 10x per uur, maar door de coronacrisis liep het aantal reizigers sterk terug.
  • De totale lengte van de lijn is 3,8 kilometer (inclusief de stations).
  • De Noord/Zuid volgt, anders dan andere Amsterdamse lijnen, bijna helemaal het bestaande stratenplan. Hierdoor kon men veiliger boren.