5 leuke weetjes over de Noord/Zuidlijn

Dagelijks stappen duizenden mensen de metro in voor een snelle rit tussen Noord en Zuid. Je zou bijna vergeten wat een enorme aanlooptijd dit project heeft gehad. Tijd voor vijf leuke weetjes over de Amsterdamse metrolijn van Noord naar Zuid.

1. Station Vijzelgracht heeft de langste roltrap van Nederland

Toen de halte Vijzelgracht in mei 2015 voltooid was kreeg het gelijk een mooi record mee: om de halte te bereiken ga je namelijk met de langste roltrap van Nederland naar beneden. De roltrap heeft een lengte van maarliefst 47 meter! Dat is 4 meter meer dan de vorige recordhouder: de Maastunnel in Rotterdam. Leuk om te weten: als je stil blijft staan op de roltrap duurt het maar liefst een minuut voor je beneden bent. Nog een bonus feitje: tijdens het afdalen kun je genieten van een mooi kunstwerk van Marjan Laaper. Zij heeft met een fictieve metrokaart het hoofd van Ramses Shaffy weten af te beelden. En de keuze voor station Vijzelgracht is niet geheel toevallig, Shaffy woonde namelijk het langst aan de Derde Weteringdwarsstraat 42. Om de hoek dus bij dit station.



2. De Noord/Zuidlijn kwam al in 1968 voor in uitbreidingsplannen voor stad

De feitelijke totstandkoming: de bouw, het testen en proefrijden van de metrolijn heeft ‘slechts’ 5500 dagen geduurd. De plannen voor de lijn zijn er echter al veel langer: precies 50 jaar voor de eerste publieke rit in juli 2018 werd Metroplan 1968 gepresenteerd waar naast de Noord/Zuidlijn ook een Oost/Westlijn was ingetekend. Deze laatste is er (nog) nooit van gekomen. Overigens werd er al in 1922 nagedacht over een verbinding tussen Amsterdam en Amsterdam-Noord.

3. Je daalt in de metro af tot bijna 32 meter!

Als je tussen de stations Rokin en Vijzelstraat zoeft bereik je een diepte van maar liefst 31,7 meter onder NAP. Je komt dan onderlangs de Munttoren en het drukke Muntplein. Het kan nog dieper overigens, de palen voor de fundering onder het Centraal Station komen tot 61 meter onder NAP.

4. De metro’s die over deze lijn rijden zijn de hoogste ter wereld

Wij zijn een lang volkje en daar horen dus ook hoge metro’s bij. Metro M5 en M6, de interne namen voor de generaties metrostellen, hebben de hoogste plafonds ter wereld. In maart 2016 werd de Grote Vriendelijke Reus, zoals de metros ook wel genoemd worden, voor het eerst op het metronet gesignaleerd.

5. De lijn leverde een besparing op van minimaal een kwartier

We zijn het inmiddels al weer vergeten, maar de Noord/Zuid lijn heeft ons een behoorlijke reistijd besparing opgeleverd. Voor de opening was je aangewezen op de pont of de IJtunnel om van Noord naar Zuid te reizen. Zo’n ritje duurde minimaal 30 minuten.