Het is het gebouw waarmee toch wel een beetje de fundering van de Amsterdamse Zuidas is gelegd: het hoofdkantoor van de ABN AMRO. Met zijn 105 meter op dit moment het hoogste gebouw in het zakendistrict. In 1996 gingen de palen de grond in en drie jaar later hadden de eerste bankmedewerkers een waanzinnig uitzicht over de stad, op een verder overigens nog lege en kort daarvoor hernoemde Gustav Mahlerlaan.
Gevaar voor vliegtuigen
De plannen voor het gebouw dateren al uit 1991. Aanvankelijk was het plan om één toren te bouwen met 25 verdiepingen en eventueel extra gebouwen bij te plaatsen. Een jaar later stortte echter een vliegtuig neer in de Bijlmer en dat gooide ook roet in de eten van dit bouwplan. Uit angst voor een botsing met een vliegtuig bepaalde de gemeente dat het gebouw niet hoger mocht worden dan 22 etages. Een oud-topman van de bank verklaarde later dat er schoorvoetend akkoord werd gegaan, maar dan wel onder de voorwaarde dat niemand in het district verder de 105 meter van ABN AMRO toren mag passeren. Tot op dit moment is dat nog niet gebeurd.
Einde in zicht
De Zuidas is enorm gegroeid in de 23 jaar dat het gebouw van ABN AMRO er op grote hoogte op toezag. Er lijkt echter wel een einde te komen aan de bank als hoofdbewoner van de panden. Eind 2021 werd het verkocht en naar verluid zal alleen de directie er blijven zitten. Het duurt nog wel een paar jaartjes voordat het zover is, de bank werkt aan een nieuw kantoor in de Bijlmer waar ook die andere grote bank een hoofdzetel heeft. Hoogbouw zal het waarschijnlijk niet worden, door corona heeft het thuiswerken een enorme boost gekregen en zijn er dus veel minder bureaus op kantoor nodig.
Leuk weetje
Ooit was er een snelweg gepland tussen Amsterdam en Rotterdam, die zou worden aangesloten op de A10-zuid. De op en -afritten daarvan waren al voorbereid in het landschap en wegenplan. Je kunt dat met een beetje fantasie ook terugzien in het ontwerp van het ABN AMRO gebouw aan de zijde van de Beethovenstraat. Dit was bij de aanleg van de weg namelijk de geplande oprit van deze snelweg A3, daarom zit er een buiging in de weg. Deze weg kwam er uiteindelijk nooit, eerst vanwege een crisis en later vanwege milieuoverwegingen.
2 Comments