In een tijd waarin de auto steeds meer uit het straatbeeld van Amsterdam wordt teruggedrongen is het interessant om terug te kijken naar de jaren waarin de auto juist beeldbepalend was. In de serie ‘Auto in de stad’ strijken we vandaag neer op het Museumplein. Al jaren dé plek voor concerten, sport, ontspanning, kampioensvieringen en soms wat ongeregeldheden. In ieder geval is het geen plek waar je doorgaans veel auto’s tegenkomt. Echter, iets meer dan 20 jaar geleden werd het plein doorkruist door De Museumstraat, een autoweg met maarliefst vier banen. Keurig aangesloten op het Concertgebouwplein, zodat je komend vanaf De Lairessestraat in één ruk via het Rijksmuseum de grachtengordel kon bereiken.
Scheuren over de klinkers
Het moet een genot zijn geweest voor autobezitters: racen over de klinkers van een 20 meter brede weg met het Rijksmuseum aan de horizon. Op het wegdek van bijna een halve kilometer gold uiteraard een snelheidslimiet van 50 km/h, maar menigeen had moeite om de teller onder dit voor huidige begrippen al hoge limiet te houden. Het stukje weg kwam dan ook in de volksmond bekend te staan als ‘De kortste snelweg van Nederland’. Een droom voor de autobezitter dus, maar aan de andere kant levensgevaarlijk voor de argeloze toerist te voet. Probeer die 20 meter autoweg met voorbijrazende auto’s maar eens met de benenwagen te passeren…
Dag weg
Op 17 april 1997 kwam er een einde aan de Museumstraat toen de herinrichting van het Museumplein begon. Jarenlang was erover gepraat, gesteggeld en geprocedeerd, maar het plan van de Deense architect Sven-Ingvar Andersson maakte dan toch echt een einde aan de racebaan. Het was tevens het startschot voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage voor zowel personenauto’s als toeristenbussen en uitbreiding van diverse musea op het plein. Die bussen hadden namelijk in de voorbije jaren ook al voor behoorlijk wat ergernissen gezorgd. Auto’s en bussen vonden hun plek voortaan onder het plein en erboven geen blik meer maar veel groen, een vijver, paviljoen en een wandelpromenade.
Leave a Comment