Iets meer dan 30 jaar geleden vormde de opening van de Zeeburgertunnel het slotstuk voor een volledige ringweg rond Amsterdam. Echt lang is hij niet, met z’n krappe 30 kilometer stelt het weinig voor, maar je kunt wel eindeloos rondjes blijven rijden zonder een afslag te hoeven nemen. Dat is uniek in Nederland. Een korte terugblik op 30 jaar A10.
Duurt lang!
Misschien wel de gemene deler van alle infrastructurele projecten: zo’n weg is er niet van de een op de andere dag. In 1962 begon men met de aanleg, maar het project niet als geheel uitgevoerd. Stukje voor stukje werden wegen, afritten, viaducten en bruggen gemaakt. In 1966 opende de Coentunnel en daarmee werd het eerste stukje A10 in gebruik genomen. In de jaren daarna openden West (1975), Zuid (1981) en tot slot de aansluiting tussen Oost en Noord in 1990 met de Zeeburgertunnel onder het Buiten IJ.
Auto’s bijna aan te raken
Toen en nu is West een interessant stukje A10. De weg loopt dicht langs woningen in bijvoorbeeld de Kolenkitbuurt en mede daarom is er structureel een snelheidsbeperking van 80 km/h, waarop toezicht wordt gehouden met permanente trajectcontrole. De laatste jaren zijn er plannen geweest om de A10-West om te vormen tot stadsweg en het daarmee zijn status als snelweg te ontnemen. In dat geval zou de ‘ring’ groter worden door een stukje A5 mee te pakken.
We kunnen niet meer zonder
Al bijna 30 jaar rijden we zorgeloos de opritten van onze ringweg op, zonder te beseffen dat men het ooit zonder dit asfalt moest doen. Het ontbreken van de A10 zou een veel te grote belasting zijn van de straten en pleinen van de stad, we kunnen simpelweg niet zonder de A10. Kritiek was er echt wel, tijdens de bouw en nog steeds, maar net als de Noord/Zuidlijn is deze snel verstompt als we die metro of snelweg net even nodig hebben…
Snelle feitjes over de A10
- Onze ringweg is, om helemaal precies te zijn, 32,3 kilometer lang;
- Niet verrassend: de A10 behoort tot de drukste snelwegen van Nederland;
- De A10 komt voor in de File Top 10. Tussen de afrit S101 en de Coentunnel sta je in de spits echt wel even in de file. Dat is dus het oudste gedeelde van de snelweg;
- Op bijna de gehele ring mag je doorgaans 100 km/h rijden. Op de A10-west is de maxiumsnelheid 80 km/h en het is handig om je daar aan te houden want de trajectcontrole zet je gegarandeerd op de foto;
- Iedere dag rijden er 130 duizend voertuigen door de Coentunnel;
- De originele Coentunnel waar het allemaal mee begon werd in 2013 gedeeltelijk ontlast door een tweede tunnel omdat de drukte van het verkeer in al die jaren natuurlijk behoorlijk was toegenomen.
Leave a Comment