Donkere modus Light Mode

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

Dat kon toen nog: auto’s door de Leidsestraat

Op een gemiddelde zaterdag krioelen duizenden toeristen rondom (voor hen vaak onverwachte) trams door de krappe Leidsestraat. Probeer je eens voor te stellen dat nog niet eens zo heel lang geleden ook auto’s aan deze bonte stoet waren toegevoegd. Want hoewel de straat in principe in 1971 al grotendeels autovrij was, nog tot de beginjaren 90 maakten auto’s gebruik van de Leidsestraat om af te snijden.
Beeld: Leidsestraat vanaf Keizersgracht richting Leidseplein in de jaren 70. De straat was toen al verboden voor fietsers, auto's mochten er echter wel in. / Bron: Stadsarchief Amsterdam

Stop en Shop

Op wat ketens na is de Leidsestraat tegenwoordig een verzameling van kaaswinkeltjes en fast-foodrestaurants. Dat was echter in de jaren 60 en 70 echter wel anders. Toen waren er namelijk gerenommeerde zaken gevestigd waar men voor de deur kon parkeren om inkopen te doen. Een goed voorbeeld was heremodezaak DIK op de hoek met de Kerkstraat die door Het Parool een van de Amsterdamse tempels van de heremode werd genoemd. Het autovrij worden van de straat bleek voor hem de doodsteek: zijn klanten wilden graag voor de deur parkeren en waren niet van plan om gebruik te maken van de tram. Nog in het jaar dat de straat autovrij werd sloot hij zijn deuren. Tegenwoordig zit de modeketen Ted Baker in dit pand.

Autovrij: een zegen of niet?

Naast de Leidsestraat werden ook de Kalverstraat en de Heiligeweg ooit autovrij. Of het uiteindelijk een goede zaak voor de straat is gebleken kun je van verschillende kanten bekijken. Voor Amsterdammers is de straat wellicht in de jaren minder interessant geworden, dat in tegenstelling tot straten als de Utrechtsestraat of de Haarlemmerstraat waar nog wel auto’s rijden. Aan de andere kant is de intensiteit van het verkeer ook behoorlijk toegenomen en zou autoverkeer in bijvoorbeeld de Kalverstraat voor behoorlijke chaos hebben gezorgd.

Advertisement

Leuke weetjes

  • Grappig om te weten: de Leidsestraat werd in 1971 dus verboden terrein voor auto’s maar al veel eerder werden fietsers geweerd uit de straat. Zij moesten vanaf beginjaren ’60 al gebruikmaken van bijvoorbeeld de Nieuwe Spiegelstraat.
  • Pas 46 jaar na het autovrij worden van de Leidsestraat werd in 2017 uiteindelijk ook het Leidseplein autovrij. Hierover was al heel vaak gesproken in de raad en de herinrichting van het plein bleek een mooie gelegenheid. Onder andere de befaamde taxi-standplaats verdween van het plein.

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.
Reageer op dit feitje Reageer op dit feitje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

11 feitjes over de Amsterdamse tram die je vast niet wist

Volgend artikel

Zo oud zijn de bomen van Amsterdam en hier staat de oudste

Advertisement