Donkere modus Light Mode

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.

Al 25 jaar het dak op de ingang van de IJtunnel: NEMO

Het dak van NEMO boven de ingang van de IJtunnel. Het dak van NEMO boven de ingang van de IJtunnel.
Beeld: Het dak van NEMO boven de ingang van de IJtunnel. Deze foto werd twee jaar na de opening gemaakt. / Bron: Stadsarchief Amsterdam

De IJtunnel lag er al een tijdje toen in 1997 op het dak van diezelfde tunnel een uniek gebouw werd geopend: NEMO, een afkorting van NewMetropolis. Dit jaar 25 jaar geleden geopend dus, maar dankzij het futuristische ontwerp nog helemaal bij de tijd. Leuk weetje: NEMO moet een omgekeerde tunnel voorstellen.

Fundamenten van de tunnel

NEMO werd gebouwd op de fundamenten van de IJtunnel, de verbinding tussen de stad en Noord die werd geopend in 1968. Omdat de IJtunnel natuurlijk een kromming heeft, kwam deze gekromde vorm ook terug in het gebouw zelf. De eerste schetsen voor NEMO werden al in 1990 gemaakt. Het gebouw is geplaatst op de toegangsweg tot de tunnel aan de centrumzijde en dat maakt het een unieke plek in de stad.



De Amsterdamse Piazza

Als echte Italiaan was het architect architect Piano opgevallen dat er in de stad nog geen ‘piazza’ is. De meeste wereldsteden hebben zo’n stadsplein met een mooi uitzicht over de stad, maar voor het platte Amsterdam is dat natuurlijk niet makkelijk te realiseren. Het dak van zijn museum was daarom minstens zo belangrijk als de binnenkant en zo creëerde hij hier een ontmoetingsplek voor Amsterdammers met een waanzinnig uitzicht over de stad.

Elke week een feitje dat je wél wilt doorsturen.

Door op 'Abonneren' te klikken, bevestig je dat je onze Privacyverklaring en Gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en ermee akkoord gaat.
View Comments (3) View Comments (3)
    1. Ja, het is waar dat NEMO Science Museum in Amsterdam werd gebouwd op de IJtunnel. Dit was inderdaad omdat de tunnel dreigde te gaan drijven.

      De IJtunnel is een afgezonken tunnel onder het IJ. Door de opwaartse druk van het water en de zachte bodemgesteldheid bestond het risico dat de tunnel zou gaan ‘bollen’ of zelfs omhoog zou komen. Om dit te voorkomen, werd besloten om een zwaar gebouw op de tunnel te plaatsen.

      Het ontwerp van Renzo Piano met zijn karakteristieke scheepsboegvorm, bleek hiervoor geschikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

De beruchtste straat in Amsterdam-Zuid tijdens de WOII

Volgend artikel
Feestverlichting op het gebouw Hirsch aan het Leidseplein

Hirsch & Cie: pracht en praal op het Leidseplein

Advertisement