Het ongeluk dat leidde tot de verplichte dodehoekspiegel

Op 3 augustus 2001 fietst de dan 27-jarige Margit Widlund over de Dam. Als ze op een kruispunt ter hoogte van gebouw Idustria rechtdoor wil fietsen komt ze in aanraking met een afslaande vrachtwagen van wie de chauffeur Margit niet heeft gezien. De chauffeur heeft zijn voertuig dan al naar rechts afgebogen en het komt tot een botsing die haar fataal wordt. Ter nagedachtenis aan dit tragische ongeval ligt tussen de keitjes van Dam een klein rond gedenksteentje.

Dode hoek

Margit bevond zich even voor de aanrijding in de dode hoek van de vrachtwagen. Een fenomeen waar inmiddels veel aandacht voor is, maar wat destijds nog vrij onbekend was. Een oplossing was er overigens toen al wel: de dodehoekspiegel, maar die was nog niet verplicht. De moeder van Margit, schrijfster Anna Enquist, maakte zich na de dood van haar dochter hard voor een verplichting van deze levensreddende spiegels.

Verplichting van deze spiegel

Dat verbod kwam er niet direct. Een jaar later, ook in augustus, kwam opnieuw een fietser in de dode hoek om het leven op de hoek van de Ceintuurbaan met de Ferdinand Bolstraat. Bizar genoeg was ook dit een 27-jarige vrouw. Eerder dat jaar overleden ook nog twee kinderen door soortgelijke ongelukken met een bus en een vuilniswagen. Kortom: tijd voor actie. De verplichting voor de spiegel kwam er in 2003, na druk van actiegroepen niet alleen voor nieuwe vrachtwagens, maar ook voor bestaande.